zum Inhalt springen

Dr. Roman Bartosch

Vertreter der Professur Didaktik: Anglophone Literaturen und Kulturen
Raum: 1.104 a

E-Mail: roman.bartosch(at)uni-koeln.de

Tel.: +49 (0)221/470 4642
Fax: +49 (0)221/470 5045

Sprechstunden in der vorlesungsfreien Zeit (bitte per Mail anmelden)
Mittwoch, 06.09., 15-17.30
Donnerstag, 07.09., 15-16.30
Montag, 11.09., 15-16.30
Mittwoch, 13.09., 15-17.30

 

Schwerpunkte in Forschung und Lehre

  • Literatur- und Kulturtheorie 
  • Literaturdidaktik und Neue Medien
  • Anglophone Literaturen und Kulturen des 19.-21 Jahrhunderts
  • Interkulturelles und Transkulturelles Lernen
  • Education for Sustainability
  • Transcultural Ecology, Human-Animal Studies, Ecocriticism
  • Inclusive Language Teaching
  • Literarische Wertung und Kanon

 

Aktuelle Projekte

  • "Gemeinsame Lernprozesse im inklusiven Englischunterricht" (mit Prof. Dr. Andreas Köpfer, Freiburg)
  • The Posthuman in Theory and (Teaching) Practice (mit Dr. Julia Hoydis, Köln)
  • Unreal Cities, 1850-1930: Literary (Post)Anthropology, Affective Reception, and the Teaching of Reading (Arbeitstitel)
  •  FAUNA (mit Dominik Ohrem, Köln): http://fauna.uni-koeln.de

 

Akademischer Werdegang

  • Sommersemester 2016: Forschungsaufenthalt an der University of Bath (UK) bei Prof. Dr. Axel Goodbody
  • seit WS 2014/15 Vertreter der Professur Didaktik: Anglophone Literaturen und Kulturen
  • seit 2009: wissenschaftlicher Mitarbeiter am Englischen Seminar II der Universität zu Köln,
  • 2009-2011: Arbeit an der Dissertation an der Universität Duisburg-Essen (Betreuer: Prof. Dr. Jens-Martin Gurr)
  • 2004-2009: Studium der Anglistik, Germanistik, Psychologie und Pädagogik an der Universität zu Köln (1. Staatsexamen für das Lehramt Sonderpädagogik, Titel der Examensarbeit: Mythos und Motiv. Tierdarstellungen bei E.T.A. Hoffmann, Franz Kafka und Jack London)
  • 2002-2004: Studium der Politikwissenschaften an der Universität Duisburg
  • 2001-2002: Zivildienst an einer Förderschule mit dem Schwerpunkt körperlich-motorische Entwicklung
  • 2001: Abitur, Freiherr-vom-Stein Gymnasium, Oberhausen

 

Sonstige Tätigkeiten

  • Vorstandsmitglied des Interdisziplinären Forschungszentrums für Didaktiken der Geisteswissenschaften (IFDG), Universität zu Köln (seit 2015)
  • Mitglied des "Netzwerks Inklusiver Englischunterricht": http://inklusiver-englischunterricht.de/
  • Mitglied des DFG-Netzwerks "Environmental Crisis and the Transnational Imagination" (Uni Augsburg,2014-2016):
    http://www.philhist.uni-augsburg.de/lehrstuehle/anglistik/network/
  • Assistant Editor, Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment (2014-2016)
  • Moderator des Fachverbunds Englisch der Ausbildungsregion Köln (zusammen mit Prof. Dr. Andrea Gutenberg und Stefan Möller) (seit 2014)
  • Vertrauensdozent der Fachschaft (seit 2009)
  • Organisation und Mitarbeit bei Ringvorlesungen, Konferenzen, Workshops und Lehrerfortbildungen zum Thema Literaturdidaktik und Inklusion (seit 2009)

 

 

Style Sheet für Hausarbeiten

How_to_Write_a_Term_Paper_rev.pdf
(PDF)

Lehrveranstaltungen

Sommersemester 2017

  • Introduction to English Language Teaching
  • Animal Communication (w/ Prof. A. Rohde)
  • Drama-in-Education: Staging Inclusion (w/ Carolin Peschel)
  • Let's (Not) Talk about Sex: Gender and the Inclusive Classroom
  • Research Colloquium for Doctoral and Postdoctoral Students

 

Wintersemester 2016/2017

  • Teaching Materials in Inclusive Contexts
  • Research Colloquium for Doctoral and Postdoctoral Students

 

Sommersemester 2016

  • Introduction to English Language Teaching (Focus: HRGe & SF)
  • Literature and Science
  • Teaching | Sustainabilty
  • Research Colloquium for Doctoral and Postdoctoral Students

Wintersemester 2015/2016

  • Introduction to Literary and Cultural Studies
  • Introduction to English Language Teaching (Focus: HRGe)
  • Literary Criticism, Past and Present
  • Teaching World Literature

 

Sommersemester 2015

  • Introduction to Literary and Cultural Studies
  • Introduction to English Language Teaching (Focus: GS)
  • Introduction to English Language Teaching (Focus: SF)
  • Lecture Series: 'Horror - Inszenierungen des Schreckens in kulturvergleichender Perspektive'
    (mit Prof. Dr. Frank Hentschel)


Wintersemester 2014/2015

  • Introduction to Literary and Cultural Studies
  • Introduction to English Language Teaching              
  • Victorian Literature Survey
  • Shakespeare in Love? Elizabethan Poetry and Plays
  • Vorbereitung Praxissemester

 

Sommersemester 2014

  • Introduction to Literary and Cultural Studies
  • The Enlightenment by Night: Graveyard Poetry and Its Contexts
  • A History of Horror
  • “‘Dear Diary...’ – Autobiografiction Across the Ages

 

Wintersemester 2013/2014

  • Literary London, 1650-2000
  • With Paw and Pen – Dogs in Poetry and Prose

 

Sommersemester 2013

  • The Dystopian Novel
  • Introduction to Literary and Cultural Studies
  • The Animal in World-Literary Encounters: Traces, Aesthetics, Ethics (Universität Potsdam)

 

Wintersemester 2012/2013

  • Literature and the Environment – Where Nature Lies
  • Introduction to Literary and Cultural Studies
  • Praxisprojekt “Urbane Systeme” (Universität Duisburg-Essen)

 

Sommersemester 2012

  • Exploring Modernist Poetry
  • Introduction to Literary Studies

 

Wintersemester 2011/2012

  • ‘Not With a Bang but a Whimper’: Visions of the Apocalypse in Anglophone Literature
  • Introduction to Literary Studies

 

Sommersemester 2011

  • Narrating the Country, Narrating the City: Victorian Novels by Dickens and Hardy
  • Introduction to Literary Studies

 

Wintersemester 2010/2011

  • Victorian and Edwardian Children’s Literature
  • Introduction to Literary Studies

 

Sommersemester 2010

  • New English Literature: J.M. Coetzee
  • Introduction to Literary Studies

 

Wintersemester 2009/2010

  • Animals in 18th to 20th Century Literature
  • The Gothic Tradition

 

Sommersemester 2009

  • The Play’s the Thing: Hamlet (Tutorial)
  • “Feels like a Woman” – Female Lives through 18th to 20th Century Novels (Tutorial)

 

Wintersemester 2008/2009

  • Narrating the Nation – Landmarks of American Prose (Tutorial)
  • Highlights of Anglo-Irish Literature (Tutorial)

Veröffentlichungen

Bücher

EnvironMentality. Ecocriticism and the Event of Postcolonial Fiction. Amsterdam/New York: Rodopi, 2013.
(Rezensionen in Anglistik 26.1 (2015), Anglia 133.1 (2015), Environmental Values 24.6 (2015), Orbis Litterarum 69.4 (2014), Green Letters 18.2 (2014))

als Herausgeber: Animal Poetics. Special Focus Section of Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016).

als Herausgeber (mit David Christopher Stoop): (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015.

als Herausgeber (mit Andreas Rohde): Im Dialog der Disziplinen: Englischdidaktik - Förderpädagogik - Inklusion. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014.

als Herausgeber (mit Sieglinde Grimm): Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014.

als Herausgeber: Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität. Oberhausen: Verlag Nicole Schmenk, 2011.

als Übersetzer: Musik und Gender. Ein Reader. Eds. Florian Heesch & Katrin Losleben. Wien, Köln & Weimar: Böhlau, 2012.

 

Aufsätze

Roman Bartosch. "Sustainable Inclusion. Lernaufgaben für Kinder mit Lernschwierigkeiten". Grundschulmagain Englisch 1 (2017). 31-34.

"Sustainable Inclusion. Lernaufgaben für Kinder mit Lernschwierigkeiten". Grundschulmagazin Englisch 1 (2017). 31-34.

"Ciferae in the City". American Beasts. Perspectives on Animals, Animality and U.S. Culture. Ed. Dominik Ohrem. Berlin: Neofelis, 2016. 75-100.

"Back to the Future: Rethinking Time in Precarious Times". Ecocriticism, Ecology, and the Cultures of Antiquity. Ed. Christopher Schliephake. New York & London: Lexington Books, 2016. 217-223.

"'No One is India'. Literary Renderings of the (Postcolonial) Metropolis in Salman Rushdie and Indra Sinha". Re-Inventing the Postcolonial (in the) Metropolis. Eds. Cecile Sandten & Annika Bauer. New York & Amsterdam: Brill/Rodopi, 2016. 213-229.

"Animals Outside in the Teaching Machine".  Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016). 147-164.

"'A Poet is a Nightingale': An Introduction to Animal Poetics". Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016). 35-46.

"Ghostly Presences: Tracing the Animal in Julia Leigh's The Hunter". Creatural Fictions. Human-Animal Relationships in Twentieth- and Twentyfirst-Century Literature. Ed. David Herman. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016. 259-275.

"Urban Environments and Transcultural Consciousness in Zadie Smith's NW and Ian McEwan's Saturday". Journal for the Study of British Cultures 22.1 (2015). 73-88.

(mit Andreas Köpfer) "Stadtnatur als Gemeinsamer Gegenstand im inklusiven Englischunterricht - Spannungsfelder und Möglichkeiten in der didaktischen Fachdiskussion". Inklusion im Englischunterricht. Eds. Christiane M. Bongartz & Andreas Rohde. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. 195-208.

"The Climate of Literature: English Studies in the Anthropocene". Anglistik - International Journal of English Studies 26.2 (2015). 59-70.

(mit David Christopher Stoop) "Metal und Politik. Verortungen zwischen Ideologie und Utopie". (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015. 1-9.

"Poetik der Provokation. 'Metal Studies', ästhetische Wertung und das Spiel mit Bedeutungen in den Lyrics von Hanzel & Gretyl, Cradle of Filth und Rammstein". (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Eds. David Christopher Stoop & Roman Bartosch. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015. 59-76.

(mit Sascha Ruf) "Der 'rote Faden' in der Diskussion: Ein Gespräch über die Storyline-Methode." Im Dialog der Disziplinen. Eds. Roman Bartosch & Andreas Rohde. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014. 193-200.

(mit Andreas Rohde) "Im Dialog der Disziplinen: Englischdidaktik, Förderpädagogik, Inklusion." Im Dialog der Disziplinen. Eds. Roman Bartosch & Andreas Rohde. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014. 1-8.

"Das postkoloniale Tier zwischen den Zeilen der Weltliteratur." Just Politics. Ökokritische Perspektiven im postkolonialen Raum. Eds. Lina Fricke, Anna von Rath, Elisabeth Nechutnys & Christoph Senft. Münster: Unrast, 2014. 167-79.

"Teaching a Poetics of Failure? The Benefit of Not-Understanding the Other, Posthumanism, and the Works of Shaun Tan and Wolf Erlbruch." Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Eds. Roman Bartosch & Sieglinde Grimm. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014. 59-73.

(mit Sieglinde Grimm) "Teaching Environments: How Green Can - and Should - a Classroom Be?." Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Eds. Roman Bartosch & Sieglinde Grimm. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. 13-21.

(mit Greg Garrard) "The Function of Criticism. A Response to William Major and Andrew McMurry's Editorial." Journal of Ecocriticism 5.1 (2013). 6pp. (repr. in Bartosch/Grimm (eds.). Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014. 219-225.)

"Literary Quality and the Ethics of Reading: Some Thoughts on Literary Evolution and the Fiction of Margaret Atwood, Ilija Trojanow, and Ian McEwan." Literature, Ecology, Ethics. Recent Trends in Ecocriticism. Eds. Timo Müller & Michael Sauter. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. 113-28.

"The Postcolonial Picaro in Indra Sinha's Animal's People: Becoming Posthuman Through Animal's Eyes." Ecozon@ 3.1 (2012). 10-9.

"Subversiv|Plakativ: (Inter)Textuelle Dimensionen des Heavy Metal." Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität (2011). 5-10.

"Kanonsubversion und Geschlechts(de)konstruktion in den Lyrics von Cradle of Filth." Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität (2011). 124-40.

"Ecocriticism and the Problem of Literary Quality." Green Letters. Studies in Ecocriticism 14 (2011). 98-103.

"Call of the Wild and the Ethics of Narrative Strategies", Ecozon@ 1.2 (2010). 87-96. 

 

Rezensionen

Review of Christine Berberich (ed.). The Bloomsbury Introduction to Popular Fiction. In: Journal for the Study of British Cultures 23.2 (2016). 192-195.

Review of Marie-Luise Egbert (ed.). The Life of Birds in Literature. In: Ecozon@ 7.1 (2016). 234-237.

Review of Sonja Fielitz (ed.). "... that I wished myself a horse." The Horse as Representative of Cultural Change in Systems of Thought. In: Anglistik (2016). 195-197.

Review of John Miller. Empire and the Animal Body. Violence, Identity and Ecology in Victorian Adventure Fiction. In: Anglistik 25.2 (2014). 172-174.

Review of Greg Garrard (ed.). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. In: Ecozon@ 3.2 (2012). 206-211.

Review of Graham Huggan & Helen Tiffin. Postcolonial Ecocriticism. Literature, Animals, Environment. New York/London: Routledge, 2010. In: Ecozon@ 2.1 (2011). 143-146.

Review of Ursula K. Heise, Sense of Place and Sense of Planet. The Environmental Imagination of the Global. In: Ecozon@ 1.2 (2010). 140-143.

 

in Kürze erscheinend

(hg. mit Sieglinde Grimm) Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Bildungs- und Literaturgeschichte

(mit Celestine Caruso) "The Good, the Bad, and the Ubernatural: The Other(ed) Werewolf in Twilight"

"Framing the Alien - Teaching District 9"

"Against Exuberant Ecocentrism: Kafka, Coetzee, and Transformative Mimesis"

"Exiled Identities and the Authenticity of Metafiction: Autrediegesis in J.M. Coetzee's Confessional Novels"

"Reading Seeing: Literary Form, Affect, and the Creaturely Potential of Focalisation"

Konferenzbeiträge / Guest Lectures etc.

"Towards Transcultural Ecology: Learning | Reading". NELK Research Colloquium "Transculturality in the English-speaking World", University of Frankfurt am Main, 6.7.2017.

"Teaching World(ly) Literature: Transcultural Ecology and the Scaling of Perspectives". Modernities and Modernization in North America: Annual Conference of the German Association of American Studies, Hanover University, 9.6.2017.

"Identity and Interdependence: Relationality, Animality, and the Teaching(s) of Literature" (Keynote Address). The Discourse of Identity, University of Santiago de Compostela (ESP), 8.6.2017.

"Englischdidaktische Perspektiven auf Differenzierung und Prozessorientiertes Lernen: Fachzugänge zum Gemeinsamen Gegenstand". Planung von Unterricht für heterogene Lerngruppen - Im Gespräch mit Georg Feuser, Universität Rostock, 18.-19.5.2017.

(mit Ulla Schäfer) "Kompetenzorientierung im inklusiven Englischunterricht". Kompetenzen inklusiv in der Lehrer*innenbildung, Universität zu Köln, 22.2.2017.

"Petrofiction and the Crude Side of Cultural Ecology". Transnational Dimensions of the Local (DFG-Network Environmental Crises and the Transnational Imagination), Universität Augsburg, 20.-21.2.2017.

"Anthropocene F(r)ictions: World Literatures and Transcultural Ecology in an Age of Climate Change". Anglistentag 2016, Universität Hamburg, 21.-24.9.2016.

(mit Ulla Schäfer) "Ist Inklusion machbar? Einige Bemerkungen zur Gestaltung inklusiven Unterrichts". Arbeitstreffen Inklusion im Englischunterricht, Universität Marburg, 29.8.2016.

"Creatural Fictions and Aesthetic Relationalities: Making Kin in a More-than-Human World" (Keynote Address). Figuring Animals. Images and Imaginaries in Anglophone Literary and Media Texts. Mid-Sweden University, Campus Sundsvall (SWE), 15.-16.8.2016.

"The Energy of Stories: Postcolonial Petrofiction as a Contribution to Cultural Ecology". Departmental Staff Seminar, University of Bath, (UK), 25.4.2016.

"Æsthetic Æffect: Relationality as a Core Concept in Environmental Studies and Education". Literary Environments: Ecocritical Theories and Ethics in Anglophone Literatures, Universität Düsseldorf, 4.-6.4. 2016.

"Tiere im Klassenzimmer? Tiergeschichten aus aller Welt verstehen lernen". Kölner Kinder-Uni, Cologne, 23.02.2016.

"Transnational Crises and Transcultural Ecology: Scaling | World | Literature". DFG-Research Network Environmental Crisis and the Transnational Imagination. Rachel-Carson-Center, Munich, 18.-20.02.2016.

(mit Monika Tautz & Sieglinde Grimm) "Didaktik zwischen den Kulturen: Interkulturalität, Interreligiösität und transkulturelle Ökologie". Zwischen Interdisziplinarität und Fachspezifik. Denk-, Lehr- und Lernprozesse in den Geisteswissenschaften. Ringvorlesung des IFDG, Universität zu Köln, 13.01.2016.

(mit Andreas Köpfer) "Gemeinsame Lernprozesse im inklusiven Englischunterricht - Theoretische Implikationen und praktische Konsequenzen am Beispiel 'Stadtnatur'". GFD-Workshop "Inklusion im Fachunterricht" im Rahmen der GFD-Tagung Befähigung zur gesellschaftlichen Teilhabe - Beiträge der fachdidaktischen Forschung, Universität Hamburg, 28.-30.9.2015.

"Knowledge of the Gaze: Focalisation through the Lens of Zoonarratology", Green Knowledge, Biennial Conference of the Association for the Study of Literature and Environment UK and Ireland, University of Cambridge, United Kingdom, 2.-4.9.2015.

"Graveyard Poetry und die Ästhetik des (verfallenden) Körpers", Die Materie des (bildenden) Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800, Universität zu Köln, 5.-6.2015.

"Das Über-Natürliche in der anglophonen Literatur des 19. und 20. Jahrhunderts", Ringvorlesung Horror. Inszenierungen des Schreckens in kulturvergleichender Perspektive, Universität zu Köln, 28.4.2015.

"Inclusive (Language) Teaching aus Sicht der Fachdidaktik Englisch" (Vor- und Primarstufe/Sek I), Gastbeiträge in den Seminaren "Anforderungen an eine inklusive (Fach)Didaktik" und "Inklusiver Unterricht als potentialorientierter Möglichkeitsraum - Didaktische Konzepte und Methoden" an der FHNW Basel, Schweiz, 29. und 30.10.2014.

"Creaturely Poetics and Urban Texts: Crossing the Species Boundary in Nineteenth-Century Tales of the Nonhuman", Reading Animals, University of Sheffield, United Kingdom, 17.-20.07.2014.

"Politics, Aesthetics, and Writing: J.M. Coetzee's Numinous Materialities", Writing the 'Rainbow Nation'? Examining 20 Years of Post-Apartheid Literature, University of Regensburg, Germany, 04.-05.04.2014.

"Ecodidactics - Eine Herausforderung für den Literaturunterricht?", Literaturdidaktisches Kolloquium des IDSL II, University of Cologne, Germany, 14.01.2014.

"Writing the City, Reading One's Environment - Towards a Functional Analysis of the Literary Gaze", The Politics of Modernist Aesthetics, European University Viadrina, Frankfurt an der Oder, 29.-30.11.2013.

"Populärkultur, Provokation, Politik - Was sagt die Literatur- und Kulturwissenschaft?", Metal and Politics - Zwischen Ideologie und Utopie, University of Cologne, Germany, 22.-23.11.2013.

"The Animal in World-Literary Encounters: Traces, Aesthetics, Ethics" (Seminar), Just Politics - Postcolonial Ecocriticism Between Imagination and Occupation, 11th ASNEL/GNEL Summer School, University of Potsdam, Germany, 02.-06.09. 2013.

"The Modern(ist) City - Materiality and Consciousness in Virginia Woolf's The Waves", Ecological Encounters: Agency, Identity, Interactions, Biennial ASLE-UKI Conference, University of Surrey, United Kingdom, 29.-31.08. 2013.

(mit Kylie Crane) "Response to Anthony Carrigan's Keynote 'Ecocriticism, Economic Globalisation and Disaster'", Ecocriticism and Globalization (Postgraduate Forum 'Environment, Literature, Culture'), Goethe University Frankfurt, Germany, 21.-22.06. 2013.

"Topographies of Excess and Maps of Complexity - Literary Renderings of the Postcolonial City", Re-inventing the Postcolonial (in the) Metropolis, Annual Conference of the ASNEL/GNEL, Chemnitz University of Technology, Germany, 09.-11.05. 2013.

"Teaching Popular Culture - Teaching Metal Lyrics", Guest Lecture Teaching Pop-Songs, University of Cologne, 23.11.2012.

"Teaching a Poetics of Failure? The Benefit of Not-Understanding the Other, and the Works of Shaun Tan and Wolf Erlbruch", Teaching the Environment - Transdisciplinary Perspectives. University of Cologne, Germany, 18.-19.09.2012.

"Ecocriticism and Animals", Minding Animals - Building Bridges between Science, the Humanities, and Ethics. Utrecht University, The Netherlands, 3.-6.7. 2012.

"Understanding India? The Hermeneutic Challenge of Environmental Literature in a Transnational World." Guest Lecture. Understanding India. Lecture series, University of Mainz/Germersheim, 21.05.2012.

"'The Reverie Will Do' - Critical World Making, Poetry, and Ethics", Ecopoetry Now! (Workshop). National University Ireland, Galway, 13.01.2012.

"From 'Pathetic Fallacy' to 'Thinking With' - Changing Functions of Literature and the Ethics of Reading", From Ego to Eco. Imagining Ecocentrism in Literature, Film and Philosophy. National University Ireland, Galway, 10.-11.06.2011. 

"'Beckett on Horseback' - Othered, Commodified, and Taxidermied Animals in Yann Martel's Beatrice and Virgil", Postcolonial Studies Across the Disciplines - Annual Conference of ASNEL/GNEL, University of Hanover, Germany, 02.-04.06. 2011.

"The Teaching of Literature as Cultural Ecology - Close-Readings for a 'Green Humanities'", Teaching the Green Humanities - Conference hosted by the English Subject Centre, University of London, United Kingdom 25.05.2011.

"Textual Ethics and Interpretive Ecology", Literature, Ecology, Ethics - Recent Trends in European Ecocriticism - International Conference hosted by the "Ethics of Textual Cultures"-Program, University of Augsburg, Germany 03.-05.03.2011.

"Postcolonial Ecocriticism – Textual Environmentality and the Task of Close-Reading", Guest Lecture (Radboud University Nijmegen), 15.11.2010.

“'Crisis?', 'Emergency?', 'Emergence?' – Telling Stories, Imagining Change (Ghosh, Atwood, Martel)”, Environmental Change – Cultural Change – EASLCE/ASLE-UK Conference at the University of Bath, United Kingdom 01-04.09.2010.

“Human-Animal Communities: Imagined Accounts of Resistance”, “Contested Communities” – Annual Conference of the ASNEL/GNEL, Bayreuth 13.-15.05.2010.

“Environmental Ethics in Postcolonial Fiction – Negotiating a Latent Conflict”, New Grounds: Ecocriticism, Globalization and Cultural Memory, Nijmegen 13.-15.01.2010 (Radboud University Nijmegen).

Mitgliedschaften

Deutscher Anglistenverband

Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF)

Gesellschaft für Anglophone Postkoloniale Studien (GAPS)

Association for the Study of Literature and Environment, United Kingdom and Ireland (ASLE-UKI)

Interdisziplinäres Forschungszentrum für Didaktiken der Geisteswissenschaften (IFDG), Köln (Mitglied im Vorstand)