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Monographien

Literature, Pedagogy, and Climate Change. Text Models for a Transcultural Ecology. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019.

EnvironMentality. Ecocriticism and the Event of Postcolonial Fiction. Amsterdam/New York: Rodopi, 2013. 
(Rezensionen in Anglistik 26.1 (2015), Anglia 133.1 (2015), Environmental Values 24.6 (2015), Orbis Litterarum 69.4 (2014), Green Letters 18.2 (2014))

 

Herausgaben

Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. London/New York: Routledge, 2021.

(mit Petra Bosenius, Elizabeth Gilbert und Daniel Schönbauer). Interkulturelles Lernen im Englischunterricht: Fokus Nigeria. Themen, Texte und Aufgaben. Hannover: Klett Kallmeyer, 2020.

(mit Julia Hoydis). Teaching the Posthuman (anglistik und englischunterricht). Heidelberg: Winter, 2019.

(mit Andreas Köpfer). Inklusion und Nachhaltigkeit. Entwicklungslinien moderner Englischdidaktik. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2018.

(mit Sieglinde Grimm): Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. (Beiträge zur Literaturtheorie und Wissenspoetik). Heidelberg: Winter, 2018.

(mit Dominik Ohrem): Beyond the Human-Animal Divide. Creaturely Lives in Literature and Culture. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017.

Animal Poetics. Special Focus Section of Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016).

(mit David Christopher Stoop): (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015.

(mit Andreas Rohde): Im Dialog der Disziplinen: Englischdidaktik - Förderpädagogik - Inklusion. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014.

(mit Sieglinde Grimm): Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014.

Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität. Oberhausen: Verlag Nicole Schmenk, 2011.

 

Aufsätze

"Toward an Educational Ecology". Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. Ed. Roman Bartosch. London/New York: Routledge, 2021. 1-12.

(with Hubert Zapf) "Teaching Sustainable Texts: The Value of Cultural Ecoology". Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. Ed. Roman Bartosch. London/New York: Routledge, 2021. 80-92.

"Outlook: Education and the Digital Environmental Humanities". Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. Ed. Roman Bartosch. London/New York: Routledge, 2021. 128-138.

"Reading and Teaching Fictions of Climate". Communicating Climate Change. Eds. Lucy Richardson and David Holmes. Cheltenham: Edward Elgar, 2020. 349-352.

"Mensch und Tier in Kunst und Literatur: Perspektiven der Human-Animal Studies". Dossier "Bioethik" der Bundeszentrale für politische Bildung: https://www.bpb.de/gesellschaft/umwelt/bioethik/321737/mensch-tier-in-kunst-und-literatur (2020).

"Interkulturelle Bildung für Nachhaltigkeit: Helon Habilas Roman Oil on Water". Interkulturelles Lernen im Englischunterricht: Fokus Nigeria. Themen, Texte und Aufgaben. Eds. Roman Bartosch, Petra Bosenius, Elizabeth Gilbert & Daniel Schönbauer. Hannover: Klett Kallmeyer, 2020. 59-73.

"Seven Types of Animality, Or: Lessons from Reading and Teaching Animal Fictions". Estudios Irlandeses/Journal of Irish Studies 15.2 (2020), 6-19.

"Literature Pedagogy and the Anthropocene". The Anthropocenic Turn: The Interplay between Disciplinary and Interdisciplinary Responses to a New Age. Eds. Gabriele Dürbeck & Philip Hüpkes. London & New York: Routledge, 2020. 113-129.

"Literaturbegegnung und Widerstand. Literarische Bildung zwischen Fachlichkeit und Vermittlung". Kontrovers: Literaturdidaktik meets Literaturwissenschaft. Eds. Andreas Grünewald, Meike Hethey & Karen Struve. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2020. 47-60.

"We Have Always Already Been Becoming Posthuman? Posthumanism in Theory and (Reading) Practice". New Approaches to the Twenty-First-Century Anglophone Novel. Eds. Sibylle Baumbach & Birgit Neumann. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019. 137-155.

(with Lena Lingk & Stefanie K. Sachse) “Unterstützte Kommunikation im Fremdsprachenunterricht”. Kompendium Unterstützte Kommunikation. Eds. Jens Boenisch & Stefanie K. Sachse. Stuttgart: Kohlhammer, 2019. 141-147.

"Interkulturalität und Inklusion. Überlegungen zu Differenzierung und Gemeinsamem Gegenstand im Englischunterricht". "Das Mögliche, das im Wirklichen (noch) nicht sichtbar ist..." Planung von Unterricht für heterogene Lerngruppen - im Gespräch mit Georg Feuser. Eds. Anja Behrendt, Franziska Heyden & Thomas Häcker. Aachen: Shaker, 2019. 61-78.

(with Andreas Köpfer) "Lernen in heterogenen Gruppen – Überblick über Forschungen zu Differenzierung, Diagnostik und didaktischer Handlungsfähigkeit im Englischunterricht". Potenzialorientierte Förderung in den Fachdidaktiken. Eds. Marcel Veber, Ralf Benölken & Michael Pfitzner. Münster: Waxmann, 2019. 171-190.

"The Energy of Stories: Postcolonialism, the Petroleum Unconscious, and the Crude Side of Cultural Ecology", Resilience - A Journal of the Environmental Humanities 6.2-3 (2019). 116-135.

"Rap: Textzentrierte und kulturökologische Zugänge im heterogenitätssensiblen Fremdsprachenunterricht". Musik im Fremdsprachenunterricht. Eds. Charlott Falkenhagen & Laurenz Volkmann. Tübingen: Narr, 2019. 127-142.

(mit Christian Schmitt-Kilb) "From a Dog's Eye View? Negotiating Anthropomorphism and Anamorphosis in Eva Hornung's Dog Boy (2009) and John Berger's King: A Street Story (1999)". Teaching the Posthuman. Eds. Roman Bartosch & Julia Hoydis. Heidelberg: Winter, 2019. 101-120.

(mit Julia Hoydis) "Introduction: Teaching Otherwise? Towards Posthuman(ist) Pedagogical Practice". Teaching the Posthuman. Eds. Roman Bartosch & Julia Hoydis. Heidelberg: Winter, 2019. 7-23.

‘“Lernen in Beziehungen”: Textensembles und kreative Schreibaufgaben  zwischen Komplexitätsreduktion und Komplexitätserhalt’. Inklusion und Nachhaltigkeit. Entwicklungslinien moderner Englischdidaktik. Eds. Roman Bartosch & Andreas Köpfer. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2018. 219-241.

(mit Andreas Köpfer) ‘Inklusion und Nachhaltigkeit: Entwicklungslinien pädagogischer und fachdidaktischer Praxis am Beispiel moderner Englischdidaktik’. Inklusion und Nachhaltigkeit. Entwicklungslinien moderner Englischdidaktik. Eds. Roman Bartosch & Andreas Köpfer. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2018. 1-12.

"Graveyard Poetry und die Wirkmacht des Körpers: Grundzüge einer affektiven Rezeptionsästhetik". Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. Eds. Sieglinde Grimm & Roman Bartosch. Heidelberg: Winter, 2018. 203-224.

(mit Sieglinde Grimm, Heather I: Sullivan & Berbeli Wanning) "Abschlussdiskussion". Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. Eds. Sieglinde Grimm & Roman Bartosch. Heidelberg: Winter, 2018. 251-264.

(mit Sieglinde Grimm) "Die Materie des (bildenden) Geistes: Zur Einführung". Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. Eds. Sieglinde Grimm & Roman Bartosch. Heidelberg: Winter, 2018. 1-16.

"Scale, Climate Change, and the Pedagogic Potential of Literature: Scaling (in) the Work of Barbara Kingsolver and T.C. Boyle". Open Library of Humanities 4.2 (2018) (26pp). DOI http://doi.org/10.16995/olh.337.

(mit Andreas Rohde). "Zukunftsstrategie LehrerInnenbildung: Vorurteilsbewusster und sprachsensibler Englischunterricht in der Zuwanderungsgesellschaft". Deutsch als Zweitsprache. Unterricht mit neu zugewanderten Kindern und Jugendlichen. Eds. Diana Gebele & Alexandra L. Zepter. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2018. 204-218.

"Framing the Alien, Teaching District 9". Framing the Environmental Humanities. Eds. Hannes Bergthaller & Peter Mortensen. Leiden/Boston: Brill Rodopi, 2018. 207-220.

"Æsthetic Æffect: Relationality as a Core Concept in Environmental Studies and Education". Ecocriticism - Environments in Anglophone Literatures. Eds. Sonja Frenzel & Birgit Neumann. Heidelberg: Winter, 2017. 33-57.

"A 'furry subjunctive case' of Empathy: Human-Animal Communities in Life of Pi and the Question of Literary Anthropomorphism". Contested Communities. Communication, Narration, Imagination. Ed. Susanne Mühleisen. Leiden/Boston: Brill Rodopi, 2017. 203-217.

"Reading Seeing: Literary Form, Affect, and the Creaturely Potential of Focalisation". Beyond the Human-Animal Divide. Creaturely Lives in Literature and Culture. Eds. Dominik Ohrem & Roman Bartosch. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017. 215-238.

"Storying Creaturely Lives". Beyond the Human-Animal Divide. Creaturely Lives in Literature and Culture. Eds. Dominik Ohrem & Roman Bartosch. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017. 153-165.

"Against Exuberant Ecocentrism: Kafka, Coetzee and Transformative Mimesis". From Ego to Eco. Mapping Shifts from Anthropocentrism to Ecocentrism. Eds. Sabine Lenore Müller & Tina-Karen Pusse. Leiden/Boston: Brill Rodopi, 2017. 217-233.

"Anthropocene F(r)ictions: World Literatures and Transcultural Ecology in an Age of Climate Change". Proceedings of the Anglistentag 2016 (Hamburg). Eds. Ute Berns & Jolene Mathieson. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2017. 233-244.

(mit Celestine Caruso) "The Good, the Bad, and the Ubernatural: The Other(ed) Werewolf in Twilight". Werewolves, Wolves and the Gothic. Eds. Robert McKay & John Miller. Cardiff: University of Wales Press, 2017. 87-111.

"Sustainable Inclusion. Lernaufgaben für Kinder mit Lernschwierigkeiten". Grundschulmagazin Englisch 1 (2017). 31-34.

"Ciferae in the City". American Beasts. Perspectives on Animals, Animality and U.S. Culture. Ed. Dominik Ohrem. Berlin: Neofelis, 2016. 75-100.

"Back to the Future: Rethinking Time in Precarious Times". Ecocriticism, Ecology, and the Cultures of Antiquity. Ed. Christopher Schliephake. New York & London: Lexington Books, 2016. 217-223.

"'No One is India'. Literary Renderings of the (Postcolonial) Metropolis in Salman Rushdie and Indra Sinha". Re-Inventing the Postcolonial (in the) Metropolis. Eds. Cecile Sandten & Annika Bauer. New York & Amsterdam: Brill/Rodopi, 2016. 213-229.

"Animals Outside in the Teaching Machine".  Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016). 147-164.

"'A Poet is a Nightingale': An Introduction to Animal Poetics". Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016). 35-46.

"Ghostly Presences: Tracing the Animal in Julia Leigh's The Hunter". Creatural Fictions. Human-Animal Relationships in Twentieth- and Twentyfirst-Century Literature. Ed. David Herman. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016. 259-275.

"Urban Environments and Transcultural Consciousness in Zadie Smith's NW and Ian McEwan's Saturday". Journal for the Study of British Cultures 22.1 (2015). 73-88.

(mit Andreas Köpfer) "Stadtnatur als Gemeinsamer Gegenstand im inklusiven Englischunterricht - Spannungsfelder und Möglichkeiten in der didaktischen Fachdiskussion". Inklusion im Englischunterricht. Eds. Christiane M. Bongartz & Andreas Rohde. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. 195-208.

"The Climate of Literature: English Studies in the Anthropocene". Anglistik - International Journal of English Studies 26.2 (2015). 59-70.

(mit David Christopher Stoop) "Metal und Politik. Verortungen zwischen Ideologie und Utopie". (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015. 1-9.

"Poetik der Provokation. 'Metal Studies', ästhetische Wertung und das Spiel mit Bedeutungen in den Lyrics von Hanzel & Gretyl, Cradle of Filth und Rammstein". (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Eds. David Christopher Stoop & Roman Bartosch. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015. 59-76.

(mit Sascha Ruf) "Der 'rote Faden' in der Diskussion: Ein Gespräch über die Storyline-Methode." Im Dialog der Disziplinen. Eds. Roman Bartosch & Andreas Rohde. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014. 193-200.

(mit Andreas Rohde) "Im Dialog der Disziplinen: Englischdidaktik, Förderpädagogik, Inklusion." Im Dialog der Disziplinen. Eds. Roman Bartosch & Andreas Rohde. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014. 1-8.

"Das postkoloniale Tier zwischen den Zeilen der Weltliteratur." Just Politics. Ökokritische Perspektiven im postkolonialen Raum. Eds. Lina Fricke, Anna von Rath, Elisabeth Nechutnys & Christoph Senft. Münster: Unrast, 2014. 167-79.

"Teaching a Poetics of Failure? The Benefit of Not-Understanding the Other, Posthumanism, and the Works of Shaun Tan and Wolf Erlbruch." Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Eds. Roman Bartosch & Sieglinde Grimm. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014. 59-73.

(mit Sieglinde Grimm) "Teaching Environments: How Green Can - and Should - a Classroom Be?." Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Eds. Roman Bartosch & Sieglinde Grimm. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. 13-21.

(mit Greg Garrard) "The Function of Criticism. A Response to William Major and Andrew McMurry's Editorial." Journal of Ecocriticism 5.1 (2013). 6pp. (repr. in Bartosch/Grimm (eds.). Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014. 219-225.)

"Literary Quality and the Ethics of Reading: Some Thoughts on Literary Evolution and the Fiction of Margaret Atwood, Ilija Trojanow, and Ian McEwan." Literature, Ecology, Ethics. Recent Trends in Ecocriticism. Eds. Timo Müller & Michael Sauter. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. 113-28.

"The Postcolonial Picaro in Indra Sinha's Animal's People: Becoming Posthuman Through Animal's Eyes." Ecozon@ 3.1 (2012). 10-9.

"Subversiv|Plakativ: (Inter)Textuelle Dimensionen des Heavy Metal." Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität (2011). 5-10.

"Kanonsubversion und Geschlechts(de)konstruktion in den Lyrics von Cradle of Filth." Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität (2011). 124-40.

"Ecocriticism and the Problem of Literary Quality." Green Letters. Studies in Ecocriticism 14 (2011). 98-103.

"Call of the Wild and the Ethics of Narrative Strategies", Ecozon@ 1.2 (2010). 87-96. 

 

Rezensionen

Review of Carlo Brune. Literarästhetische Literalität – Literaturvermittlung im Spannungsfeld von Kompetenzorientierung und Bildungsideal. In: Anglistik - International Journal of English Studies 31.3 (2020). 245-246.

Review of Robert S. Emmett & David E. Nye. The Environmental Humanities. A Critical Introduction. In: Green Letters: Studies in Ecocriticism (2019). DOI:  https://doi.org/10.1080/14688417.2019.1586150.

Review of Mario Ortiz Robles. Literature and Animal Studies. In: Anglistik - International Journal of English Studies 29.2 (2018). 180-182.

Review of Gabriele Dürbeck & Urte Stobbe (eds.). Ecocriticism. Eine Einführung. In: Anglia: Journal of English Philology 135.3 (2017). 615-619.

Review of Christine Berberich (ed.). The Bloomsbury Introduction to Popular Fiction. In: Journal for the Study of British Cultures 23.2 (2016). 192-195.

Review of Marie-Luise Egbert (ed.). The Life of Birds in Literature. In: Ecozon@ 7.1 (2016). 234-237.

Review of Sonja Fielitz (ed.). "... that I wished myself a horse." The Horse as Representative of Cultural Change in Systems of Thought. In: Anglistik (2016). 195-197.

Review of John Miller. Empire and the Animal Body. Violence, Identity and Ecology in Victorian Adventure Fiction. In: Anglistik 25.2 (2014). 172-174.

Review of Greg Garrard (ed.). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. In: Ecozon@ 3.2 (2012). 206-211.

Review of Graham Huggan & Helen Tiffin. Postcolonial Ecocriticism. Literature, Animals, Environment. New York/London: Routledge, 2010. In: Ecozon@ 2.1 (2011). 143-146.

Review of Ursula K. Heise, Sense of Place and Sense of Planet. The Environmental Imagination of the Global. In: Ecozon@ 1.2 (2010). 140-143.

 

in Kürze erscheinend

Towards Transformative Literature Pedagogy (under contract)

"Tiere erzählen: Fachdidaktische Perspektiven auf Nachhaltigkeit"

"Forms of Agency, Agency of Forms: Reading and Teaching More-than-Human Fictions"

(mit Sina Derichsweiler und Irene Heidt) "Against 'Values'? Komplexe Konflikte, symbolic power und die Aushandlung von Widerstreit"

"Lessons in Relatability: Posthumanism and Literary Learning"