‘Stylistic (De)Construction of (Gender) Stereotypes in (English) Fiction’; Sheffield Hallam University, GB-Sheffield (1994).
Lecture Series: ‘Tendenzen des zeitgenössischen anglo-amerikanischen Romans & Vorschläge zur Literaturbehandlung im Schulunterricht’, turnusmäßig im Dezernat 45.3 (Lehrerfortbildung, FB Englisch) des Regierungspräsidiums Köln (1997).
'The Soft Skills of English Teaching- Towards a Multipurpose Framework’; FH Konstanz, Konstanz (2000).
‘Stimmen & Stimmungen: Neue, Neuere und Neueste Literatur aus Großbritannien und Irland’; Volkshochschule, Erftstadt (2001).
‘The Soft Skills of Learning and Teaching (Business) English’; Universität Bern, CH-Bern (2001).
‘Fremd ist der Fremde nur in der Fremde: Das Bild vom Anderen in Politik und Literatur’; Volkshochschule, Erftstadt (2001).
‘Ca(n)non Firing: Reading World War I Literature - Then and Now’; Université Libre à Bruxelles, B-Brüssel (2002).
'Teaching Technical English: Classroom Activities for Lessons on English for Computing’; TFH Berlin, Berlin (2002).
‘The Power of the Bad Ad: Using Paradox in Teaching Marketing’; International House London, GB-London (2002).
‘Between Identity and Alterity: Performing the Self in Contemporary Writing’; Lancaster University, GB-Lancaster (2003).
‘Your Place or Mine? Teaching the Concept of National Business Cultures’; Hogeschool Rotterdam, NL-Rotterdam (2003).
‘YUPPY, NIMBY, DINKY – (American) Mentalities and Sociological Acronyms’; Business Language Center Vienna, A-Wien (2004).
‘Contemporary Non-Indigenous Fiction: Displaced Subjects, Contested Identities’, British Higher Academy, GB-London (2005).
‘Getting a Job in Anglo-America: Standards & Strategies for the International Application Process’; RFH Köln, Köln (2005).
‘Teaching Politics Through Teaching Poetry: Tony Harrison’; Universität Paderborn, Paderborn (2006).
‘More Than Reading: Things To Do With Texts in Class’; British Council Milan, I-Mailand (2006).
Teaching Future Teachers in Non-Native Contexts’; Leeds Metropolitan University, GB-Leeds (2010).
Lektüre ist Vertrauensvorschuss: Fragmentarische Figuren und unzuverlässige Erzähler in der Literarischen Moderne, Universität zu Köln, Köln (2018).