zum Inhalt springen

Please note that I am currently unable to accept any more PhD or Postdoc candidates. 

 

PhD/Postdoc Supervision

First or Second Supervisor

ongoing

1. Tanya Gautam: 'The Living Lyric: Contemporary Eco-poetics and the Eco-Political Praxis of Attention, Communication and Activism in a Time of Climate Crisis' (with Kate Rigby and Christian Rolle)

2. Katrin Klandt: 'Visual Climate Fiction for Learners with Special Needs'

3. Alexander Rüter: ‘Transpacific Ecologies and Asian American Literature’

4. Verena Wurth: 'Serial Ecologies of New Golden Age Television – Conceptualising Seriality, Ecology, and Eco-Pedagogy' (first supervisor Judith Rauscher)

5. Sara Tewelde-Negassi: ‘"Synthetic Matter(s)": Representations of Artificial Life in 20th and 21st Century U.S.-American Science Fiction Cinema’ (first supervisor Hanjo Berressem)

6. Dominik Ohrem: “Human-Animal Relations and the Ontopolitics of Civilization in Nineteenth-Century U.S. Settler Culture” (first supervisor Norbert Finzsch)

 

7. Dr Sina Derichsweiler: ‘Back to the Future: Theoretische und empirische Zugänge zu futures literacy im widerstandsbegrüßenden Literatur- und Kulturunterricht’ (Habilitationsbetreuung)

8. Dr Natalie Dederichs: ‘Reading and Teaching Dark Vegetal Futures’ (Habilitationsbetreuung)

9. Dr Max von Blanckenburg: ‘Zwischen Dramaturgie und Adaptivität. Planungs- und Handlungskompetenzen von Fremdsprachenlehrkräften im Bereich des kulturellen Lernens’ (externe Habilitationsbetreuung, zusammen mit Carola Surkamp und Birgit Schädlich)

10. Dr Nathalie Kónya-Jobs: ‘Literaturhistorisches Verstehen als Herausforderung der Deutschdidaktik’ (Drittbetreuung)

 

completed

11. Sina Derichsweiler: "Das Solidaritätslabor: Polarisierung und Heterogenität im widerstandsbegrüßenden Englischunterricht" (thesis defended April 26, 2023)

12. Anne Korfmacher: 'Negotiating Fan Participation in Pop Culture Commentary Podcasts' (first supervisor Julia Hoydis, thesis defended April 12, 2023)

13. Mareike Tödter: '"Stell dich dem Fremden" – Ein Modell zur Inszenierung von und zum Umgang mit Fremdheit im Englischunterricht' (winner of the Stiftungspreis Bildung und Innovation 2022, thesis defended January 19, 2022)

14. Natalie Dederichs: 'Atmosfears: Nature and the Aesthetics of Ecohorror in Contemporary Climate Fiction' (together with the DFG-funded PhD Research Group Gegenwart/Literatur. Geschichte, Theorie und Praxeologie eines Verhältnisses (GRK 2291/0), thesis defended August 16, 2021)

 

Third Supervisor or Chair of Doctoral Committee

completed

15. Sophie du Bois: “Unveiling American Identity in Historical Grammar Writing: A Mixed-Methods Approach to the Discourse of National Identity" (member of examination board)

16. Jan Christian Wilkening: “Teilhabeorientierte Praktiken einer inklusiven Geschichtsdidaktik: Wie Schüler*innen mit Lernschwierigkeiten Geschichte konstruieren”

17. Michaela Quast: 'Easy-to-read als Differenzierungsinstrument für neu zugewanderte Schüler*innen im Englischunterricht'

18. Heather Graham: 'An Exploration of the Attitudes and Beliefs of Teacher Trainers and Teacher Trainees Concerning the Use of the L1 in the EFL Classroom'

19. Frank Münschke: 'Außenseiterfiguren im deutschen Jugendfilm der Gegenwart'

20. Leá Lacan: 'Living and Becoming with the Forest: Conservation Politics in a Human-Sylvan Assemblage in Baringo Highlands, Kenya'

21. Leonie John: 'The Negotiation of Im/Mobilities in Anglophone Māori Short Fiction'

22. Pia Holtappels: 'Automatisierte Worterkennung im Englischunterricht der Primarstufe: Onset-, Reim- und Ganzwortebene als mögliche Zugänge zur Schriftsprache im frühen Englischunterricht'

23. Kerstin Chlubek: 'Cross-Linguistische Einflüsse in der morpho-syntaktischen L2-Entwicklung und ihre Vereinbarkeit mit der Processability Theory'

24. Lena Strassburger: 'Auf Leben und Tod – Inkongruenz in Humor und Horror'

25. Johannes Jansen: 'Wie Geschichtsschulbücher erzählen. Narratologische, transtextuelle und didaktische Perspektiven'

26. Laura Morris: 'Networks of the Real. The Aesthetics and Politics of David Foster Wallace’s Fiction'

27. Pia Balsmeier: 'Postanthropocentric (Post-)Humanism: A Theoretical and Literary Inquiry'

28. Annette Schimmelpfennig: '(De)Constructing the Still Point – Reading Ellis with Derrida'

29. Victoria Herche: 'The Adolescent Country: The Coming of Age Narrative in Contemporary Australian Film'

30. Olga Tarapata: 'Extraordinary Bodies in the Work of William Gibson'

31. Kim Schick: 'Wortschatzerwerb im Englischunterricht für Kinder mit lexikalischen Störungen – ‘Language Acquisition of Children with Lexical Disorders'

32. Nadine Bieker: 'Erzählanfänge und Erzählschlüsse im Adoleszenzroman'

*