Monographien
(mit Julia Hoydis & Jens Martin Gurr). Climate Change Literacy. Cambridge: Cambridge University Press, 2023.
Literature, Pedagogy, and Climate Change. Text Models for a Transcultural Ecology. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019.
(Rezensionen in Englisch 5-10 55.3 (2021), Journal for the Study of British Cultures 27.2 (2020))
EnvironMentality. Ecocriticism and the Event of Postcolonial Fiction. Amsterdam/New York: Rodopi, 2013.
(Rezensionen in Anglistik 26.1 (2015), Anglia 133.1 (2015), Environmental Values 24.6 (2015), Orbis Litterarum 69.4 (2014), Green Letters 18.2 (2014))
Herausgaben
(mit Ursula K. Heise und Kate Rigby). Unsettling Extinction (unter Vertrag bei Bloomsbury).
(mit Sina Derichsweiler). Agonalität als didaktische Herausforderung und Chance. Special issue of Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung (im Erscheinen, 2024).
(mit Christian Ludwig) Ecological Perspectives on English Language Teaching. Special issue of Anglistik - International Journal of English Studies 33.3, 2022.
(mit Aline Willems) Fachdidaktische Perspektiven auf digitale Bildung. Special issue of Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 2021.
Towards Transformative Literature Pedagogy. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2021.
(mit Julia Hoydis). Reading in Ruins. Exploring Posthumanist Narrative Studies. Special issue of Open Library of Humanities 2021.
Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. London/New York: Routledge, 2021. (Paperback edition in 2022.)
(mit Petra Bosenius, Elizabeth Gilbert und Daniel Schönbauer). Interkulturelles Lernen im Englischunterricht: Fokus Nigeria. Themen, Texte und Aufgaben. Hannover: Klett Kallmeyer, 2020.
(mit Julia Hoydis). Teaching the Posthuman (anglistik und englischunterricht). Heidelberg: Winter, 2019.
(mit Andreas Köpfer). Inklusion und Nachhaltigkeit. Entwicklungslinien moderner Englischdidaktik. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2018.
(mit Sieglinde Grimm): Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. (Beiträge zur Literaturtheorie und Wissenspoetik). Heidelberg: Winter, 2018.
(mit Dominik Ohrem): Beyond the Human-Animal Divide. Creaturely Lives in Literature and Culture. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017.
Animal Poetics. Special Focus Section of Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016).
(mit David Christopher Stoop): (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015.
(mit Andreas Rohde): Im Dialog der Disziplinen: Englischdidaktik - Förderpädagogik - Inklusion. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014.
(mit Sieglinde Grimm): Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014.
Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität. Oberhausen: Verlag Nicole Schmenk, 2011.
Aufsätze
2024
"Agency in the Anthropocene" (accepted)
(mit Hans-Christoph Koller, Nadine Rose, Laurenz Volkmann und Sina Derichsweiler) "Auf dem Weg zu einer agonalen Didaktik: Bildung, Subjektivierung und Perturbation" (accepted)
(mit Sina Derichsweiler) "Widerstand und Agonalitätsaushandlung im Fremdsprachenunterricht: Ein fachdidaktischer Dreischritt von Elementarisierung, Rekategorisierung und Modellierung" (accepted)
"'I would prefer not to': Resilience and Refusal in Literary Learning" (accepted)
"Agonalität" (mit Sina Derichsweiler), "Ecopedagogy", "Interdisziplinarität" (accepted for Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik)
(mit Sebastian Barsch und Wiebke Dannecker) "Vom Anthropozän erzählen: Narrative Könnerschaft und Zukunftsverstehen", Zeitschrift für Geschichtsdidaktik 23 (2024), 78-92.
(mit Stefanie Fuchs) "The worst is yet to come: Theoretical and Empirical Findings on Mental Health in a Climate-changed World". Mental Health in English Language Education. Eds. Christian Ludwig et al. Tübingen: Narr Francke Attempto, 61-73.
2023
"Multispecies Fictions: Love and Loss Beyond the Human in Zakes Mda’s The Whale Caller (2005) and Henrietta Rose-Innes’s Green Lion (2015)". The Anglophone Novel in the Twenty-First-Century. Cultural Contexts - Literary Developments - Model Interpretations. Eds. Nadia Butt, Alexander Scherr & Ansgar Nünning. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2023. 185-200.
(mit Dany Adone, Julia Hoydis, Kirk Junker, Shamita Kumar & Kate Rigby) "Zukunftsgestaltungskompetenz im Angesicht der Katastrophe: Ecological literacy als mehrdimensionale Herausforderung". Futures Literacy. Zukunft lernen und lehren (Pädgogik für Niederösterreich 13). Eds. Carmen Sippl, Gerhard Brandhofer & Erwin Rauscher. Innsbruck/Wien: Studienverlag, 111-122.
"Scale, Latency, Entanglements: Wege zur Klimakompetenz durch kreative Kommunikationen". metaphorik 33 (special issue: Narrative und Metaphern zur Nachhaltigkeit: Perspektiven für den Unterricht in sprachlichen Fächern), 275-294.
"Death, Extinction, and the Limits of Literacy". Taboos and Controversial Issues in Foreign Language Education. Critical Language Pedagogy in Theory, Research and Practice. Eds. Christian Ludwig and Theresa Summer. London/New York: Routledge, 195-205.
2022
(with Christian Ludwig) "Introduction: Ecological Perspectives on English Language Teaching". Anglistik - International Journal of English Studies 33.3, 5-14.
(with Stefanie Fuchs) "'Under the Weather'? An Empirical Exploration of Climate Anxiety and Mental Health in Future Teachers of English". TDAJ 2.2, 76-82.
(mit Andreas Köpfer) "Entwicklungslinien von Englischunterricht in der Primarstufe im Spiegel inklusionsdidaktischer Ansätze". Inklusive (Fach-)Didaktik in der Primarstufe. Ed. Timo Dexel. Münster: Waxmann/utb, 279-291.
"Dying to Learn: Teaching Human-Animal Studies in an Age of Extinction". Multispecies Futures. New Approaches to Teaching Human Animal Studies. Eds. Andreas Hübner, Micha Gerrit Philipp Edlich und Maria Moss. Berlin: Neofelis, 77-94.
(mit Sina Derichsweiler und Irene Heidt) "Against 'Values'? Komplexe Konflikte, symbolic power und die Aushandlung von Widerstreit". unterricht_kultur_theorie: Kulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht gemeinsam anders denken. Eds. Lotta König, Birgit Schädlich und Carola Surkamp. Stuttgart: Metzler, 73-89.
(mit Britta Freitag-Hild und Carola Surkamp) "Theoretisch-konzeptionelle Perspektiven auf kulturelles Lernen". unterricht_kultur_theorie: Kulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht gemeinsam anders denken. Eds. Lotta König, Birgit Schädlich und Carola Surkamp. Stuttgart: Metzler, 409-420.
"Agonalität als Aufgabe: Relativität und Bildung für Nachhaltigkeit in der inklusiven Englischdidaktik". Relativität und Bildung. Fachübergreifende Herausforderungen und fachspezifische Grenzen. Eds. Carolin Führer et al. Münster: Waxmann, 179-191.
2021
(mit Julia Hoydis) "Meaning after Humanism? On Reading in Ruins". Open Library of Humanities 7.2 (2021). DOI: https://doi.org/10.16995/olh.7936
"What If We Stopped Pretending? Radical Interdisciplinarity, Applied Literary Studies, and the Limits of 'Education for Sustainable Development'". Anglistik - International Journal of English Studies 32.3 (2021), 157-171. DOI: https://doi.org/10.33675/ANGL/2021/3/13
(mit Stefanie Frisch, Markus Kötter und Julia Reckermann) "The road ahead: Zur Weiterentwicklung des Englischunterrichts in der Grundschule". Grundschule Englisch 77.4 (2021), 30-32.
"Forms of Agency, Agency of Forms: Reading and Teaching More-than-Human Fictions". Nonhuman Agencies in the Twenty-First-Century Anglophone Novel. Eds. Yvonne Liebermann, Judith Rahn & Bettina Burger. London: Palgrave Macmillan, 2021. 27-43.
"The Transhumanist Creep: Posthumanism, Pedagogy, and the Praxeological Mangle". Open Library of Humanities 7.2 (2021) (20pp.). DOI: https://doi.org/10.16995/olh.4688
"'In Interesting Times': Classroom Diversity and the Great Transformation". Towards Transformative Literature Pedagogy. Ed. Roman Bartosch. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2021. 1-11.
"Scaling Crises: Theories, Tasks and Topics for Transformative Sustainability Education in English". Towards Transformative Literature Pedagogy. Ed. Roman Bartosch. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2021. 77-90.
"Three Stories of Living Beings: Über Interdependenzen in der Natur erzählen". Englisch 5-10 55.3 (2021), 34-35.
"Tiere erzählen: Fachdidaktische Perspektiven auf Nachhaltigkeit". Natur, Umwelt, Nachhaltigkeit. Perspektiven auf Sprache, Diskurse und Kultur (Sprache und Wissen). Eds. Anna Mattfeldt, Carolin Schwegler and Berbeli Wanning. Berlin: de Gruyter, 2021. 101-122.
"Augmented Animality: Immersion and Participation in Digital Environments". The World Beyond. Developing Critical Environmental Literacies in EFL (anglistik & englischunterricht). Eds. Christian Ludwig and Claudia Deetjen. Heidelberg: Winter, 2021. 143-162.
"Lessons in Relatability: Posthumanism and Literacy Learning". Teaching Transhumanism (SELT - Studies in English Language Teaching). Ed. Engelbert Thaler. Tübingen: Narr, 2021. 31-42.
"Toward an Educational Ecology". Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. Ed. Roman Bartosch. London/New York: Routledge, 2021. 1-12.
(mit Hubert Zapf) "Teaching Sustainable Texts: The Value of Cultural Ecology". Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. Ed. Roman Bartosch. London/New York: Routledge, 2021. 80-92.
"Outlook: Education and the Digital Environmental Humanities". Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy: Steps to an Educational Ecology. Ed. Roman Bartosch. London/New York: Routledge, 2021. 128-138.
2020
"Reading and Teaching Fictions of Climate". Communicating Climate Change. Eds. Lucy Richardson and David Holmes. Cheltenham: Edward Elgar, 2020. 349-352.
"Mensch und Tier in Kunst und Literatur: Perspektiven der Human-Animal Studies". Dossier "Bioethik" der Bundeszentrale für politische Bildung: https://www.bpb.de/gesellschaft/umwelt/bioethik/321737/mensch-tier-in-kunst-und-literatur (2020).
"Interkulturelle Bildung für Nachhaltigkeit: Helon Habilas Roman Oil on Water". Interkulturelles Lernen im Englischunterricht: Fokus Nigeria. Themen, Texte und Aufgaben. Eds. Roman Bartosch, Petra Bosenius, Elizabeth Gilbert & Daniel Schönbauer. Hannover: Klett Kallmeyer, 2020. 59-73.
"Seven Types of Animality, Or: Lessons from Reading and Teaching Animal Fictions". Estudios Irlandeses/Journal of Irish Studies 15.2 (2020), 6-19.
"Literature Pedagogy and the Anthropocene". The Anthropocenic Turn: The Interplay between Disciplinary and Interdisciplinary Responses to a New Age. Eds. Gabriele Dürbeck & Philip Hüpkes. London & New York: Routledge, 2020. 113-129.
"Literaturbegegnung und Widerstand. Literarische Bildung zwischen Fachlichkeit und Vermittlung". Kontrovers: Literaturdidaktik meets Literaturwissenschaft. Eds. Andreas Grünewald, Meike Hethey & Karen Struve. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2020. 47-60.
2019
"We Have Always Already Been Becoming Posthuman? Posthumanism in Theory and (Reading) Practice". New Approaches to the Twenty-First-Century Anglophone Novel. Eds. Sibylle Baumbach & Birgit Neumann. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2019. 137-155.
(with Lena Lingk & Stefanie K. Sachse) “Unterstützte Kommunikation im Fremdsprachenunterricht”. Kompendium Unterstützte Kommunikation. Eds. Jens Boenisch & Stefanie K. Sachse. Stuttgart: Kohlhammer, 2019. 141-147.
"Interkulturalität und Inklusion. Überlegungen zu Differenzierung und Gemeinsamem Gegenstand im Englischunterricht". "Das Mögliche, das im Wirklichen (noch) nicht sichtbar ist..." Planung von Unterricht für heterogene Lerngruppen - im Gespräch mit Georg Feuser. Eds. Anja Behrendt, Franziska Heyden & Thomas Häcker. Aachen: Shaker, 2019. 61-78.
(with Andreas Köpfer) "Lernen in heterogenen Gruppen – Überblick über Forschungen zu Differenzierung, Diagnostik und didaktischer Handlungsfähigkeit im Englischunterricht". Potenzialorientierte Förderung in den Fachdidaktiken. Eds. Marcel Veber, Ralf Benölken & Michael Pfitzner. Münster: Waxmann, 2019. 171-190.
"The Energy of Stories: Postcolonialism, the Petroleum Unconscious, and the Crude Side of Cultural Ecology", Resilience - A Journal of the Environmental Humanities 6.2-3 (2019). 116-135.
"Rap: Textzentrierte und kulturökologische Zugänge im heterogenitätssensiblen Fremdsprachenunterricht". Musik im Fremdsprachenunterricht. Eds. Charlott Falkenhagen & Laurenz Volkmann. Tübingen: Narr, 2019. 127-142.
(mit Christian Schmitt-Kilb) "From a Dog's Eye View? Negotiating Anthropomorphism and Anamorphosis in Eva Hornung's Dog Boy (2009) and John Berger's King: A Street Story (1999)". Teaching the Posthuman. Eds. Roman Bartosch & Julia Hoydis. Heidelberg: Winter, 2019. 101-120.
(mit Julia Hoydis) "Introduction: Teaching Otherwise? Towards Posthuman(ist) Pedagogical Practice". Teaching the Posthuman. Eds. Roman Bartosch & Julia Hoydis. Heidelberg: Winter, 2019. 7-23.
2018
‘“Lernen in Beziehungen”: Textensembles und kreative Schreibaufgaben zwischen Komplexitätsreduktion und Komplexitätserhalt’. Inklusion und Nachhaltigkeit. Entwicklungslinien moderner Englischdidaktik. Eds. Roman Bartosch & Andreas Köpfer. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2018. 219-241.
(mit Andreas Köpfer) ‘Inklusion und Nachhaltigkeit: Entwicklungslinien pädagogischer und fachdidaktischer Praxis am Beispiel moderner Englischdidaktik’. Inklusion und Nachhaltigkeit. Entwicklungslinien moderner Englischdidaktik. Eds. Roman Bartosch & Andreas Köpfer. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2018. 1-12.
"Graveyard Poetry und die Wirkmacht des Körpers: Grundzüge einer affektiven Rezeptionsästhetik". Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. Eds. Sieglinde Grimm & Roman Bartosch. Heidelberg: Winter, 2018. 203-224.
(mit Sieglinde Grimm, Heather I: Sullivan & Berbeli Wanning) "Abschlussdiskussion". Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. Eds. Sieglinde Grimm & Roman Bartosch. Heidelberg: Winter, 2018. 251-264.
(mit Sieglinde Grimm) "Die Materie des (bildenden) Geistes: Zur Einführung". Die Materie des Geistes. Der material turn im Kontext von Literatur- und Bildungsgeschichte um 1800. Eds. Sieglinde Grimm & Roman Bartosch. Heidelberg: Winter, 2018. 1-16.
"Scale, Climate Change, and the Pedagogic Potential of Literature: Scaling (in) the Work of Barbara Kingsolver and T.C. Boyle". Open Library of Humanities 4.2 (2018) (26pp). DOI http://doi.org/10.16995/olh.337.
(mit Andreas Rohde). "Zukunftsstrategie LehrerInnenbildung: Vorurteilsbewusster und sprachsensibler Englischunterricht in der Zuwanderungsgesellschaft". Deutsch als Zweitsprache. Unterricht mit neu zugewanderten Kindern und Jugendlichen. Eds. Diana Gebele & Alexandra L. Zepter. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 2018. 204-218.
"Framing the Alien, Teaching District 9". Framing the Environmental Humanities. Eds. Hannes Bergthaller & Peter Mortensen. Leiden/Boston: Brill Rodopi, 2018. 207-220.
2017
"Æsthetic Æffect: Relationality as a Core Concept in Environmental Studies and Education". Ecocriticism - Environments in Anglophone Literatures. Eds. Sonja Frenzel & Birgit Neumann. Heidelberg: Winter, 2017. 33-57.
"A 'furry subjunctive case' of Empathy: Human-Animal Communities in Life of Pi and the Question of Literary Anthropomorphism". Contested Communities. Communication, Narration, Imagination. Ed. Susanne Mühleisen. Leiden/Boston: Brill Rodopi, 2017. 203-217.
"Reading Seeing: Literary Form, Affect, and the Creaturely Potential of Focalisation". Beyond the Human-Animal Divide. Creaturely Lives in Literature and Culture. Eds. Dominik Ohrem & Roman Bartosch. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017. 215-238.
"Storying Creaturely Lives". Beyond the Human-Animal Divide. Creaturely Lives in Literature and Culture. Eds. Dominik Ohrem & Roman Bartosch. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017. 153-165.
"Against Exuberant Ecocentrism: Kafka, Coetzee and Transformative Mimesis". From Ego to Eco. Mapping Shifts from Anthropocentrism to Ecocentrism. Eds. Sabine Lenore Müller & Tina-Karen Pusse. Leiden/Boston: Brill Rodopi, 2017. 217-233.
"Anthropocene F(r)ictions: World Literatures and Transcultural Ecology in an Age of Climate Change". Proceedings of the Anglistentag 2016 (Hamburg). Eds. Ute Berns & Jolene Mathieson. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2017. 233-244.
(mit Celestine Caruso) "The Good, the Bad, and the Ubernatural: The Other(ed) Werewolf in Twilight". Werewolves, Wolves and the Gothic. Eds. Robert McKay & John Miller. Cardiff: University of Wales Press, 2017. 87-111.
"Sustainable Inclusion. Lernaufgaben für Kinder mit Lernschwierigkeiten". Grundschulmagazin Englisch 1 (2017). 31-34.
2016
"Ciferae in the City". American Beasts. Perspectives on Animals, Animality and U.S. Culture. Ed. Dominik Ohrem. Berlin: Neofelis, 2016. 75-100.
"Back to the Future: Rethinking Time in Precarious Times". Ecocriticism, Ecology, and the Cultures of Antiquity. Ed. Christopher Schliephake. New York & London: Lexington Books, 2016. 217-223.
"'No One is India'. Literary Renderings of the (Postcolonial) Metropolis in Salman Rushdie and Indra Sinha". Re-Inventing the Postcolonial (in the) Metropolis. Eds. Cecile Sandten & Annika Bauer. New York & Amsterdam: Brill/Rodopi, 2016. 213-229.
"Animals Outside in the Teaching Machine". Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016). 147-164.
"'A Poet is a Nightingale': An Introduction to Animal Poetics". Anglistik - International Journal of English Studies 27.2 (2016). 35-46.
"Ghostly Presences: Tracing the Animal in Julia Leigh's The Hunter". Creatural Fictions. Human-Animal Relationships in Twentieth- and Twentyfirst-Century Literature. Ed. David Herman. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2016. 259-275.
2015
"Urban Environments and Transcultural Consciousness in Zadie Smith's NW and Ian McEwan's Saturday". Journal for the Study of British Cultures 22.1 (2015). 73-88.
(mit Andreas Köpfer) "Stadtnatur als Gemeinsamer Gegenstand im inklusiven Englischunterricht - Spannungsfelder und Möglichkeiten in der didaktischen Fachdiskussion". Inklusion im Englischunterricht. Eds. Christiane M. Bongartz & Andreas Rohde. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. 195-208.
"The Climate of Literature: English Studies in the Anthropocene". Anglistik - International Journal of English Studies 26.2 (2015). 59-70.
(mit David Christopher Stoop) "Metal und Politik. Verortungen zwischen Ideologie und Utopie". (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015. 1-9.
"Poetik der Provokation. 'Metal Studies', ästhetische Wertung und das Spiel mit Bedeutungen in den Lyrics von Hanzel & Gretyl, Cradle of Filth und Rammstein". (Un)Politischer Metal? Musikalische Artikulationen des Politischen zwischen Ideologie und Utopie. Eds. David Christopher Stoop & Roman Bartosch. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2015. 59-76.
2014
(mit Sascha Ruf) "Der 'rote Faden' in der Diskussion: Ein Gespräch über die Storyline-Methode." Im Dialog der Disziplinen. Eds. Roman Bartosch & Andreas Rohde. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014. 193-200.
(mit Andreas Rohde) "Im Dialog der Disziplinen: Englischdidaktik, Förderpädagogik, Inklusion." Im Dialog der Disziplinen. Eds. Roman Bartosch & Andreas Rohde. Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2014. 1-8.
"Das postkoloniale Tier zwischen den Zeilen der Weltliteratur." Just Politics. Ökokritische Perspektiven im postkolonialen Raum. Eds. Lina Fricke, Anna von Rath, Elisabeth Nechutnys & Christoph Senft. Münster: Unrast, 2014. 167-79.
"Teaching a Poetics of Failure? The Benefit of Not-Understanding the Other, Posthumanism, and the Works of Shaun Tan and Wolf Erlbruch." Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Eds. Roman Bartosch & Sieglinde Grimm. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014. 59-73.
(mit Sieglinde Grimm) "Teaching Environments: How Green Can - and Should - a Classroom Be?." Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Eds. Roman Bartosch & Sieglinde Grimm. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. 13-21.
(mit Greg Garrard) "The Function of Criticism. A Response to William Major and Andrew McMurry's Editorial." Journal of Ecocriticism 5.1 (2013). 6pp. (repr. in Bartosch/Grimm (eds.). Teaching Environments. Ecocritical Encounters. Frankfurt am Main et al.: Peter Lang, 2014. 219-225.)
2012
"Literary Quality and the Ethics of Reading: Some Thoughts on Literary Evolution and the Fiction of Margaret Atwood, Ilija Trojanow, and Ian McEwan." Literature, Ecology, Ethics. Recent Trends in Ecocriticism. Eds. Timo Müller & Michael Sauter. Heidelberg: Universitätsverlag Winter, 2012. 113-28.
"The Postcolonial Picaro in Indra Sinha's Animal's People: Becoming Posthuman Through Animal's Eyes." Ecozon@ 3.1 (2012). 10-9.
2011
"Subversiv|Plakativ: (Inter)Textuelle Dimensionen des Heavy Metal." Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität (2011). 5-10.
"Kanonsubversion und Geschlechts(de)konstruktion in den Lyrics von Cradle of Filth." Heavy Metal Studies, Band 1. Lyrics und Intertextualität (2011). 124-40.
"Ecocriticism and the Problem of Literary Quality." Green Letters. Studies in Ecocriticism 14 (2011). 98-103.
2010
"Call of the Wild and the Ethics of Narrative Strategies", Ecozon@ 1.2 (2010). 87-96.
Misc.
Review of Carmen M. Amerstorfer and Max von Blanckenburg (eds.). Activating and Engaging Learners and Teachers: Perspectives for English Language Education. In: Anglistik - International Journal of English Studies 35.1 (2023). 234-245.
Section Editorship "Climate Change Fiction". Communicating Climate Change. Eds. Lucy Richardson and David Holmes. Cheltenham: Edward Elgar, 2020. 316-352.
Review of Carlo Brune. Literarästhetische Literalität – Literaturvermittlung im Spannungsfeld von Kompetenzorientierung und Bildungsideal. In: Anglistik - International Journal of English Studies 31.3 (2020). 245-246.
Editorial (with Julia Hoydis). “Narrating the Edges of Humanity: Conceptions of Posthumanism in Anglophone Fiction”. Anglistik - International Journal of English Studies 30.2 (2019), 64-67.
Review of Robert S. Emmett & David E. Nye. The Environmental Humanities. A Critical Introduction. In: Green Letters: Studies in Ecocriticism (2019). DOI: https://doi.org/10.1080/14688417.2019.1586150.
Review of Mario Ortiz Robles. Literature and Animal Studies. In: Anglistik - International Journal of English Studies 29.2 (2018). 180-182.
Review of Gabriele Dürbeck & Urte Stobbe (eds.). Ecocriticism. Eine Einführung. In: Anglia: Journal of English Philology 135.3 (2017). 615-619.
Review of Christine Berberich (ed.). The Bloomsbury Introduction to Popular Fiction. In: Journal for the Study of British Cultures 23.2 (2016). 192-195.
Review of Marie-Luise Egbert (ed.). The Life of Birds in Literature. In: Ecozon@ 7.1 (2016). 234-237.
Review of Sonja Fielitz (ed.). "... that I wished myself a horse." The Horse as Representative of Cultural Change in Systems of Thought. In: Anglistik (2016). 195-197.
Review of John Miller. Empire and the Animal Body. Violence, Identity and Ecology in Victorian Adventure Fiction. In: Anglistik 25.2 (2014). 172-174.
Review of Greg Garrard (ed.). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. In: Ecozon@ 3.2 (2012). 206-211.
Review of Graham Huggan & Helen Tiffin. Postcolonial Ecocriticism. Literature, Animals, Environment. New York/London: Routledge, 2010. In: Ecozon@ 2.1 (2011). 143-146.
Review of Ursula K. Heise, Sense of Place and Sense of Planet. The Environmental Imagination of the Global. In: Ecozon@ 1.2 (2010). 140-143.